miercuri, 20 iulie 2011

un fel de introducere despre toleranta

Romania nu e o tara toleranta. E tara lui first shoot then ask, oricine stie asta. De simtit o simti abia cand treci granita prin alte parti mai senine pe unde toata lumea zambeste si tu esti singurul incruntat. Si pare de-a dreptul dubios ca nu ai cu cine sa te iei la hartza. Dam vina pe temperament latin, pe sangele care da in clocot, pe carbohidrati in exces, pe saracie si neajunsuri, niciodata pe educatie. Pentru ca toleranta este pana la urma o problema de educatie si conduita, iar carenta ei dezvaluie personalitati slefuite cu barda, medievale si fara prea mari pretentii. Oare?
Ma gandesc tot mai des ce inseamna pentru mine toleranta si cred ca definitia ei e foarte aproape de lipsa incrancenarii, de puterea de a asculta/accepta/intelege variante ale aceleiasi povesti, de a admite ca la un rezultat comun se poate ajunge pe mai multe cai.
Mda, am incercat sa fiu extrem de politically correct in randurile de mai sus. De fapt, adevarul e pe undeva la mijoc si e ascuns in nuante. O voi lua frumos, cu liniute, "inginereste":
1. Parenthoodul, alaptarea si toleranta.
- credeam pana mai ieri ca pentru a avea succes si a se impune, campaniile pro-alaptare trebuie sa fie virulente, galagioase, poate chiar agresive. Ca doar asa reusesc sa se faca auzite.
- foarte wrong, va spun, pentru ca oamenilor nu le place nimic impus, mai ales atunci cand e vorba de cresterea copiilor. Pana si povestea noastra atat de fericita si de frumoasa, cu alaptat des, oricand, oriunde, cu somn usor in formatie completa, cu brate si carpe atarnate de noi poate fi considerata agresiva pentru parintii care nu vad "parintia" din unghiul prin care o privim noi. Si toata atitudinea noastra oarecum boema sa fie interpretata drept ostentativa. Deci, intoleranta.
- tzatza mea dezgolita prin parcuri poate fi considerata o declaratie de intoleranta fata de biberon, slingul e desigur o sfidare la adresa caruciorului.
- si da, daca afirmi ca alaptezi copilul chiar si dupa 2 ani, daca il porti, daca il hranesti cu mancare fara aditivi, daca dormi cu el in pat si ai tupeul sa povestesti toate astea cu detasare esti considerat intolerant. sectant. ce mai, un element daunator.
- povestile fericite sunt in general greu de mestecat.
- daca vin si zic ca ele de fapt sunt oglinda complexelor celorlalti voi fi desigur aroganta
- parca am mai zis undeva ca eu in lumea asta nu am ce cauta, nu? dar despre izolare in alt capitol
- media a reusit sa netezeasca foarte discret modul in care percepem lumea, asa ca daca pentru trupuri de tot felul (semi)goale pe toate ecranele si prin toate ziarele gradul de toleranta e ridicat, pentru un copil mare care suge dintr-o tzatza nu mai e asa de sus, ba chiar tinde catre zero
- de unde rezulta ca intoleranta e si ea o consecinta a taberei in care te afli, a partii de gard din care iti strigi fiintarea
2. Abuzul si toleranta.
- in Romania abuzul asupra copiilor e tolerat si incurajat, ca doar asa "se struneste" un copil
- in Romania abuzul asupra animalelor e tolerat si incurajat
- in Romania abuzul asupra celor mai slabi si mai mici e tolerat si incurajat
- ne-am obisnuit atat de tare cu abuzul incat il toleram fara sa clipim.
- parcurile sunt cel mai viu exemplu. Zilele trecute am auzit o mamica anuntandu-si copilasul de vreo 3-4 anisori ca daca va mai pune o singura intrebare il va inchide in masina, singur, in plina canicula. Copilul s-a resemnat si a tacut. Eu am tacut si am mers mai departe. In problemele domestice nu se intervine, nu? Asa ca, insasi tacerea mea a fost toleranta unui abuz.
- dar despre abuzuri as putea sa povestesc foarte mult. poate intr-o zi. intr-una mai senina.

7 comentarii:

  1. Tot de intoleranta dai si tu dovada cand scrii lucrurile astea. Fata de cei care nu-si cresc copilasii ca tine.
    Din experienta mea de mama de aproape doi ani am observat ca ceilalti ma privesc ciudat sau fara toleranta in momentul in care sunt f ostentativa cu metodele mele de-a creste copila. Cand spun ca laptele praf e otrava sau ca e inuman sa lasi copilul sa doarma singur, sa planga..in general cand arat intoleranta fata de comportamentele celorlalti.
    Alaptez pe unde apuc, oricand, fara sa ma feresc si nu mi s-a intamplat sa primesc vreun comentariu neplacut. Cel mult mai aud, ce mare e si inca suge sau cum de mai ai lapte..dar nu ma necajesc, nu o percep intr-un sens negativ, stiu ca nu e ceva ce vezi chiar in fiecare zi.
    Insa, am vazut si alaptare cumva ostentativa si mie, desi sustin alaptatul, mi-a facut o impresie nu prea placuta. In momentul in care-ti ridici bluza peste ambii sani, desi copilu' suge numai la unul si totul e la vedere..nu e tocmai ok si e foarte posibil sa ai parte de reactii neplacute. Nu zic sa te fereste dupa copaci, dar cred ca poate fi facut si mai discret..sau cel putin eu asa o fac, nu prea-si da seama nimeni ce fac cu copila in brate..si nu pentru ca nu vreau sa se stie ca alaptez ci sunt mai pudica, nu stiu..

    So, daca vrei toleranta trebuie sa manifesti la randul tau toleranta fata de ceilalti.
    Nu tin sa apaa commentul pe blog, m-am bagat in seama ca te vad foarte incrancenata si necajita.

    Inca ceva, nici Natalia mea nu are cercei si e confundata cu un baietel, plus ca mai mereu sunt intrebata cand ii fac gauri..dar iar nu ma deranjeaza..e greu sa schimbi reprezentarea pe care oamenii o au despre fetitze..roz, par lung si cercei.

    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rand iti multumesc pentru comentariu.
    Vorbele tale ilustreaza perfect ce am vrut sa spun, ca in masura in care te definesti ca apartinand unei tabere, oricare ar fi ea, apartenenta in sine e o declaratie de intoleranta fata de tabara "adversa". Pentru ca in tara asta asa merg lucrurile, albe sau negre, fara nuante si cine nu e cu noi e impotriva noastra. Asa si viata mea, si a altora ca mine, pe care eu nu o promovez, nu o arunc in fata nimanui, dar nu ma sfiesc sa vorbesc despre ea, poate fi interpretata ca o expresie a arogantei si/sau a intolerantei. Divesitatea e doar o alta notiune pentru noi, romanii, niciodata aplicabila.
    Mame care isi ridica bluza peste ambii sani cand alapteaza nu am vazut, dar asta deja e o particularitate, abia daca pot numara pe degetele de la o mana mamele pe care le-am zarit alaptand in public, prunci foarte mici.
    Incrancenata nu stiu sa fi fost vreodata, necajita nici atat, cel putin nu de data asta. Relatam doar fapte, trenduri si impresii.
    Merci de vizita, nu cenzurez comentarii, decat daca au continut si limbaj violent, dar nu a fost vreodata cazul.

    RăspundețiȘtergere
  3. In apararea Monicai, eu una nu o vad intoleranta. Oricum aici nu putem decat sa ne dam cu parerea, nu?! :-))))
    Eu traiesc intr-o tara care e la extremul opus al tolerantei, aici e permis orice, cu conditia sa nu-i superi pe ceilalti (alo, aici am vizat toata Romania, pentru cei care asculta manele la maxim in parcare sau dau cu drujba la 5 dimineata, etc). Am fost anul trecut in Romania pentru 3 saptamani, cu un copil de 3 ani si unul de 8 luni. A fost o experienta atat de trista, ingrozitor. M-am lovit de o intoleranta uneori dusa pana la absurd, desi n-am incercat sa impun niciodata nimic nimanui, consider ca fiecare e liber sa-si cladeasca viata asa cum doreste. Cu toata astea s-a luat lumea de mine in toate felurile si pentru cele mai idioate motive (nu pentru faptul ca alaptam, m-am ascuns in cele mai insalubre locuri sa alaptez ca sa nu cumva sa starnesc opinia publica, dar am fost facuta "cocotiera" pentru faptul ca eram cu un copil de mana si unul in sling de exemplu, am mii de exemple, e inutil sa le expun aici), mi s-a facut o scarba si o lehamite de tara de unde am plecat ca n-am stiut cum sa plec inapoi "acasa" la mine mai repede. Eu sunt mult mai incrancenata si necajita decat Moni la capitolul asta, tocmai pentru ca am termen de comparatie, si stiu cum e sa traiesti liber. E mare pacat, si pana nu se va schimba mentalitatea oamenilor si vor renunta sa se bage in ciorba vecinului sa o imbunatateasca, nu va merge nimic mai bine. Sincer. Parerea mea.

    RăspundețiȘtergere
  4. Simona, nu neaparat eu ca persoana sunt intoleranta (desi am si eu "bubele" mele, pe care mi le recunosc si mi le asum, iar uneori chiar incerc sa le vindec :) ), ci mai degraba e vorba de aerul de intoleranta de aici, aer contagios, care te innegreste pe dinauntru. Aer pe care, asa cum povestesti si tu, il simti ca un bolovan in plamani cand vii de afara.
    Oamenii in tara asta nu sunt liberi, devin sclavi cu usurinta pentru lucruri scumpe si inutile (vezi, iar judec, nu ar trebui sa ma intereseze pentru ce isi pun altii capul in jug, dar atata vreme cat atitudinea lor ma afecteaza nu pot sa nu cercetez cauzele), au uitat sa traiasca frumos, armonios si in pace. Mai ales in pace. Ca doar am invatat la istorie cum poporul roman a fost mereu pasnic si ospitalier si degraba iubitor de liniste. De unde?! Atitudinea de care pe care si sa-l strivim pe cel mai slab e cea cautata si ravnita pentru cei ce se numesc invingatori.
    Cu slingul chiar azi am patit o "apostrofare". O cucoana intr-un magazin, catre Natalia mea din sling: "da-te jos, ca esti fetita mare, ce stai acolo?!" Nu m-am enervat neaparat, dar mi-a disturbat stare de bine intrucatva, amestecul asta carcotitor si cumva rautacios. Dar poate sunt eu mai sensibila.
    Multumesc frumos pentru cuvinte :)

    RăspundețiȘtergere
  5. MoniQ, mai tii minte ca eu am zis ca nu imi gasesc mame cu care sa ma potrivesc in parcurile noastre, pentru ca toate dau cola si branzoici si croasante copiilor? Adica pur si simplu un fapt, nu ma potrivesc cu ele. La fel cum daca mi-ar fi placut parasutismul in loc de hrana sanatoasa, mi-ar fi placut sa-mi gasesc mame cu care sa vorbesc despre asta. Am fost acuzata de intoleranta, ca am ceva cu ele, cere care citeau fraza mea, ca si ele le dau dulciuri copiilor, cand eu nu le adresasem lor nici o parere. Si atunci te intreb in acea discutie cine a fost intoleranta?

    La fel se intampla de multe ori cand dau linkuri despre alaptare, fie ca se intampla intr-un grup de discutii virtual, real, sau pe profilurile mele virtuale. Sunt acuzata ca le fac sa se simta prost pe femeile care nu au alaptat. Chiar ieri am postat pe blog ceva pe tema. Si atunci cine e intoleranta? Eu care ofer o informatie, sau cine citeste acea informatie, o trece prin complexul personal si imi spune ca am ceva cu persoanele care nu sunt ca mine???

    Mi s-a intamplat inclusiv sa afirm despre McD cat e de nociv (nu pentru copii, pentru oricine) si sa se enerveze o mama pe mine ca am ceva cu ea. Eu nici nu stiam ca ea zilnic ii da Mc la copil. Si ca pruncul nu vrea sa manance altceva. Nu ma intereseaza cum s-a ajuns acolo, nu ma intereseaza nici ca ii da Mc copilului. Dar am ajuns sa ne cenzuram in a oferi informatii despre sanatate (si parenting sanatos, si alaptare si cate si mai cate) ca sa nu se simta ofensate persoanele care nu urmeaza un stil de viata sanatos?

    Anonim, daca esti Raluca, te salut cu dor.

    RăspundețiȘtergere
  6. Raluca, partenthoodul are nevoie de permanenta si constanta validare. Grupurile de pe FB au murit tocmai din cauza ca au fost prea generale, prea multe mame cu prea multe pareri diverse carora nu le-a fost confortabil sa primeasca informatii care contraziceau stilul lor de a fi parinti. Si de aici ofensa, iritarea, acuzele.
    Eu nu cred in moderatie, mai ales cand e vorba de hrana, mi se pare anticamera excesului. Nu stiu cat e ofensa si cat e vinovatie atunci cand parintii care isi duc copilul la Mc sunt pusi in fata informatiilor despre nutritie. Dar e mai simplu sa te superi si sa-i acuzi pe altii de intoleranta, mult mai simplu.

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna! Mi-a placut foarte mult acest articol MoniQ si chiar imi pare rau ca Romania e in bezna needucatiei. Am 17 ani si peste ceva, ceva ani vreau sa am si eu o familie. Ma gandesc la alaptare ca si o baza a legaturii dintre prunc si mama, ceva divin. Am observat-o de multe ori pe mama cum o alapteaza pe surioara mea ( diferenta dintre noi e de 13 ani si 8 luni) si atunci a crescut foarte mult acest sentiment in mine, incat abia astept sa fiu pe propriile mele picioare, sa am o cariera si bineinteles..o gloata de copii!:)

    RăspundețiȘtergere