marți, 20 septembrie 2011

despre case si gandacii care le cutreiera

In mod absolut bizar, amintirile pe care le am despre casele in care am locuit sunt strans legate de cantitatea fizica a insectelor respingatoare surprinse strabatandu-le in miez de noapte, prin colturi si firide. Reactia mea fata obraznicele creaturi e de groaza, amestecata cu greata si lesin. Am o frica decenta fata de fluturii de noapte, nu sunt extrem de atasata nici de paianjeni, insa cand apar gandacii in peisaj imi intru in rolul de femeie ridicola care tipa si se cocoata pe masa.
18 ani in casa parintilor mei am intalnit de prea putine ori gandaci, ii cunosteam insa din diverse vizite dar cum contactul a fost sporadic imi erau suficient de indiferenti incat sa nu dezvolt psihoze. Inca. In '98, primul meu an in Bucuresti, in care eram studenta la psihologie, am stat 3 luni la o matusa in gazda, in Berceni, pe langa Budimex. Fara gandaci, o casa din care nu am amintiri si pe care am lasat-o in urma cu inima usoara.
La finalul primului semestru am schimbat sudul cu Stefan cel Mare, cand am impartit un apartament mic, tisit de carti si viata prafuita, cu alte doua colege. Din bucatarie vedeam Intercontinentalul si un cartier de case peste care ningea ca in povestile nemtesti. Am stat acolo 4 luni, zburlindu-ma la cate un gandac rosu si probabil flamand, ratacit printre vase nespalate si cursuri scrise in graba. Relatia cu cele doua colege s-a deteriorat brusc si nu fara scantei, asa ca intr-o zi de aprilie (sa fi fost oare mai?) mi-am luat catrafusele si m-am mutat in coada cea mai de sud a Bucurestiului, in zona Turnu Magurele, in imediata vecinatate a facultatii de fizica. Cativa gandaci marunti si speriati tot am vazut si acolo, aerisindu-si piciorusele in soarele de primavara, nimic cutermurator.
Calatoaream cu autobuzul pana la Unirii (311 sau 313 ???), iar de acolo luam metroul pana in Politehnica, unde psihologia de la Spiru Haret avea sediu pe-atunci. Undeva, langa Piata Sudului, intr-o vitrina de magazin parasit, trona un poster urias cu Eddie Vedder, cu plete si camasa in carouri, imi faceam loc cu coatele printre calatori de fiecare data sa il vad. Eddie Vedder inseamna primavara pentru mine. Am locuit acolo pana inainte de sesiunea din vara, cand proprietarul si-a schimbat planurile cu apartamentul si eu, impreuna cu prietena cu care imparteam teritoriul si care in liceu mi-a fost printre cele mai dragi (Consuela, daca ma citesti, plecaciune:) ) am fost nevoite sa ne luam talpasita. Eu la Ploiesti, ea intr-un apartament in care gandaci de 5cm patrulau cat e ziua de lunga si noaptea de neagra in sus si in jos, pe mobila, pardosele si locatari adormiti. Gandaci negri, de canalizare, hotarati sa nu cedeze din imparatia lor nicio bucatica. Imi imaginam, pe atunci, cosmarurile mai blande.
In toamna urmatoare, boboc la facultatea de constructii si proaspata mireasa, m-am cazat impreuna cu Mihai in C7, caminul UTCB-ului pentru familisti, pilosi, profesori si alte categorii privilegiate :)). Un bloc promitator cu garsoniere spatioase. In prima noapte acolo nu am inchis nici ochii si nici lumina, am consumat un tub de spray de gandaci si mi-am blestemat zilele cumplit. Era botezul in ale gandacitului. Dimineata linoleumul scorojit avea un covor nemiscator de vietati a caror viata fusese retezata crud si prea devreme. Prima luna asa a fost. Maturam gandaci, dadeam cu spray, maturam gandaci, urlam si ma scuturam, dadeam cu spray. E mirabil ca nu mi-au crescut solzi si coada, am inhalat chimicale fara menajamente. Telul meu in acele zile era ori eu, ori ei. In cele din urma a decedat si ultimul vlastar din nobila familie a gandacilor rosii din Tei, ocazional insa mai primeam musafiri de la vecini. Ii intampinam politicos, parfumandu-i. In 5 ani petrecuti acolo am vazut creaturi care ar ridiculiza imaginatia celor mai talentati creatori de horror, gandaci mutanti care aproape zboara, gandaci uriasi care depun oua gigantice, gandaci transparenti ca o manusa de domnita, colonie de cateva sute ascunsa dupa musamale nescuturate, gandaci indrazneti care beau cafea si mananca biscuiti. Nu am memoria exacta a anilor care m-au transformat in inginer, insa amprenta sinistra a mizerabilelor fapturi o pastrez tremuratoare in inima mea inca infricosata.
Din Bucuresti am plecat greu, sunt inca legata sufleteste de orasul asta aglomerat si murdar, inca il consider acasa. Readaptarea la Ploiesti nu s-a produs nici pana acum pe deplin, si, daca va fi sa ne crosetam viata dupa cum visam, nu voi avea nevoie sa o finalizez vreodata. Aici, pana si gandacii dezamagesc.  

20 de comentarii:

  1. I hear you cu vietatile astea! Nu sunt sperioasa din fire, insa gandacii pur si simplu ma dezgusta!
    Amintiri horror tot din studentie am si eu. Cei mai urati imi sunt aceia rosii, noi ii botezaseram ford sierra pentru viteza minunata cu care se deplasau prin fata TV-ului studentesc in fata caruia ne-adunam la vreun film bun (mai ales in sesiune... toate erau cele mai cele atunci :)) ).
    Cea mai si cea mai cea amintire o am cand, stand la Sorin in camin, in primul an de studentie, am dat plapuma la o parte sa ne urcam in pat: isi facusera cuclusul doua ford sierra, stateau la caldurica! :)))

    RăspundețiȘtergere
  2. I hear you!! :)
    Cunosc prea bine cosmarurile astea, studentesti si nu numai.
    Cea mai infioratoare amintire a mea despre gandaci suna asa:
    Vara lui '99, eu pe ultima suta de metri cu proiectul de diploma pentru licenta, prietenul meu de atunci slujbas la o televiziune (hai, cunoscuta). Profitand de turele lui de noapte in platou, redactia de stiri (unde aveam multi amici, caci lucrasem si inca lucram cot la cot pe aceleasi baricade, chiar daca dinspre alte institutii de presa), imi finalizam lucrarea pe unul din calculatoarele lor. Gandacii colocatari erau notorii. Dar eu una zambeam, desi versata in ale gandacelii, la auzul (a ceea ce credeam eu ca sunt) legende(lor) urbane de tipici ziaristi cu simtul exagerarii si mai putin cel al ridicolului.
    Si cum tastam eu cu spor si inspiratie intr-o inconjuratoare liniste de-a dreptul deplina, odata aud "crantz crantz".
    Ups, mi-am zis, cine mananca biscuiti la aceasta ora tarzie din noapte, cine oare a intrat pe asa furis?
    In stanga, nimeni.
    In dreapta, nimeni.
    In fata, pustiu.
    In spate, un zid.
    Crantz crantz still there.
    Ma urnesc sa investighez, ma uit pe dupa birouri, pe dupa monitoare, deschis usi, merg dupa "caldul" zgomotului cu pricina ... Si cat pe-aci sa lesin, impiedicandu-ma pe punctul de a cadea in nas de un specimen URIAS, mort, din care crantanea cu pofta, imperturbabil, un alt exemplar, de data asta GIGANTIC!!! Cam cat jumate din talpa piciorului meu. Ridica meseanul, stanjenit oleaca de spectatori, antenele spre mine si, JUR, ma priveste asa, intens, a "doriti ceva, domnisoara", aproape politicos in atitudine, de in locul lesinului iau inteleapta decizie sa URLU, evident, din rarunchi pe care nu-i credeam existenti in propria-mi persoana, timp suficient de indelungat ca sa apara capete speriate dinspre coltul opus, la zeci de metri distanta, al studioului de emisie.
    Apoi am zbughit-o la baie, tremurand, sa ejectez orice urma alimentara din stomac (greata nu m-a parasit saptamani in sir!).
    Din cate am inteles de la martorii oculari la canibalism gandacesc, criminalul cu maniere nu a putut fi doborat cu nicio arma la indemana (bineinteles, nimeni nu s-a folosit de picioarele din dotare!) - scaune, alte obiecte de mobilier etc, asa ca de atunci a ramas in memoria colectiva sub numele de cod "Evadatul". Un Harrison Ford adevarat (desi cu o nuanta mult mai maronie si o carapace mult mai lucioasa), nemaifiind vreodata prins.
    Drept urmare, la propunerile ulterioare de a face parte din echipa de stiri care impartea cladirea cu monstrul, am zis pas, ingrozita.
    Comandoul instituit pentru dezinsectie in forta a gasit coridoare de-un lat de palma in beton, iar despre carnagiul din subsoluri eu una nu am mai vrut sa aflu amanunte! Ce stiu cu siguranta e ca NU erau legende urbane. :) (nu stiu de ce zambesc, e o povestire horror!)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ah, mi-ai adus aminte de cea mai trista experienta a mea legata de "baietii" astia, nu tocmai simpatici... Cand faceam baie si ma relaxam, iar din scurgerea baii am vazut ceea ce mi s-a parut a fi un fir de par sau o atza mai groasa, am tras-o cu degetul ca sa o arunc, dar era antena unui specimen cum povesteste Alina, si cu care m-am vazut fortzata sa impart cada si apa pentru cateva secunde, cat mi-a luat sa sar afara urland si sa evacuez baia... in pielea goala (eram in apartamentul socrilor)... De atunci ii sufar chiar mai putin decat ii sufeream (ceea ce nu era prea mult oricum)... YUKK!

    RăspundețiȘtergere
  4. huh, mi-ai adus aminte de gandacii de Grozavesti, dadusem in psihoza, spalam zilnic pe jos cu clor, ajunsesem sa ma trezesc noaptea si sa dau cu spray. Era un mic zid despartitor intre zona cu paturile si cea cu chiuveta, gol pe dinauntru, iar in el era infipta o bara de care atrna o perdea. Dadeam jos bara si prin gaura aia ramasa pompam un spray intreg in interiorul peretelui. Phuah! In final am mai scapat de ei, veneau pe afara de la vecine, niste negrese care mi-au declarat ca ele "iubesc gandacii din Romania", de am ramas cu gura cascata, n-am inteles daca m-au luat la misto vazandu-ma asa de crizata sau chiar au vorbit serios.
    Si da, am suferit serios cand am plecat din Bucuresti, il visam noaptea,ma plimbam in vis pe ici pe colo. Dupa un timp mi-a trecut, acum nu m-as mai muta acolo, e aglomerat, galagios, mancator de nervi

    RăspundețiȘtergere
  5. Vaaaai, Monica, ma pregateam sa-ti spun ca daca n-ai vazut gandaci de camine de tei, ai trait degeaba pe lumea asta :)))

    Deci ii stii si pe aia transparenti? Si pe aia pe care nu puteai sa-i strivesti nici cu bocancul? Caci daca da, ai devenit prietena mea pe viata :D Asa ceva te leaga de un om cum nimeni altcineva nu poate intelege :)))

    RăspundețiȘtergere
  6. Nela, ford sierra :)))) am mai auzit undeva denumirea, intr-adevar sunt iuti, daca nu esti pe faza cu arma in mana imediat se volatilizeaza. Nu cred ca dupa asa intamplare ati mai dormit comod :)))

    Alina, ay, ay, de doua ori m-am intalnit cu monstrul, descrierea ta e intocmai, cat jumatate de talpa, gras, sanatos, calm, sigur pe pozitia lui, atitudine princiara. Nu stiu cum s-a format specia asta, dar cred ca va fi aici si dupa apocalipsa. Horror povestea, m-am scuturat de cateva ori citind-o. :)

    Simona, Doamne, l-ai extras de antenute, infiorator!! Eu am avut ghinionul candva sa ating unul, pe marginea interioara a unei balustrade. Desi au trecut ani buni de atunci, senzatia e inca vie, am simtit creatura rece si umeda la pipait si cred ca mi-am dislocat mana din umar de groaza.

    Andra, clorul era absolut inutil, fara spray erai mancat. Negresele poate ii considerau delicatese. Stiu ca am vazut candva un documentar despre un preparat culinar facut din praf de gandaci. Barrr! Ca si ascunzisuri ideale, tocurile de usi erau in top.

    Diana, in C2 am asistat la o scena de groaza. Dupa sesiunea de vara, niste cunostinte s-au apucat sa-si stranga lucrurile. Mergeam la ei destul de des, pana atunci gandacii lor erau rezonabili, prin colturi, la intuneric, nimic special. Aveau o masa acoperita cu musama incarcata cu tot felul de cotoroage. Au eliberat masa si ridicand musamaua au descoperit un mic oras. Nu exagerez, cred ca erau vreo suta, de toate marimile, culorile si formele. Care, normal, au luat-o la sanatoasa in toate partile. Urlete, tipete, scandal. :))
    Cei transparenti sunt marca inregistrata Tei :))) Asa si monstrii cafeniu-roscat mari cat un soarece.

    Am raspuns comentariilor dupa masa, altfel as fi inceput o scurta cura de slabire :)))
    Va multumesc, dragele mele experte in arta gandacitului :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Ah, apropo, ati vazut Wall-e? DUpa plecarea oamenilor de pe pamantul ingropat in gunoaie, au ramas pe pamant doar 2 locuitori: un robotel si un gandac :D

    Pe care, btw, wall-e mai calca din greseala. Dar, exact ca aia din Tei, se scutura si isi revenea :))))

    RăspundețiȘtergere
  8. Da, da, mi-amintesc scena din Wall-e. Sunt intr-adevar fara de moarte, unul da coltul, alti zece vin sa-i ia locul :)))

    RăspundețiȘtergere
  9. Mi-ati facut seara mai frumoasa :)))))). Va rog sa ma iertati, dar daca eu nu am astfel de povesti mi se pare ca stau ca la o sezatoare in jurul focului de tabara si ma prapadesc de ras la povestile voastre de groaza! Alina si Diana m-au facut sa imi amorteasca maxilarele de ras :)))

    RăspundețiȘtergere
  10. Chiar de groaza, Raluca, in fiecare poveste monstrul se transfigureaza si ataca mai violent si mai perfid :)))La noapte voi visa gandaci, that's for sure!

    RăspundețiȘtergere
  11. Eram obsedata sa nu fie urma de firimitura sau grasime pe jos, d-aia stergeam cu clor
    Intr-o vara au renovat caminele, cand au dat mesterii chiuveta jos s-a facut peretele negru. Sunt super-adaptati, in vara aia am vazut multi gandaci albi, din cauza abundentei de var/praf alb, suferisera mutatii
    Oricum, Grozavestiul era parfum fara de Regie unde ne calareau sobolanii

    RăspundețiȘtergere
  12. Dupa saptamani bune de frecat cu clor am constatat ca le place, ca ii atrage cumva. E adevarat ca sufera mutatii, asa se explica transparenta unora sau marimea impresionanta a altora. De cand m-am intors in Ploiesti nu am mai vazut bizarerii ca in camine, nu stiu ce explicatie exista pentru multitudinea de specii aparute in zonele astea de trai aglomerat si la comun.
    In Tei nu erau sobolani, din fericire. Intre timp am vazut ca o parte dintre camine au fost modernizate si probabil si igenizate, ma intreb daca se mai intalnesc ororile de acum zece ani. Desi intotdeauna e loc de mai rau.

    RăspundețiȘtergere
  13. Of, fetelor. Brrrr ...! :(

    Diana, Moni, apropo de aia transparenti, am vazut si eu misunaiala de milioane odata, dar recunosc ca mai tare m-a speriat ala gigantic! (locuiam impreuna cu alte doua fete intr-un apartament inchiriat in Dr Taberei, era vacanta si fuseseram toate plecate acasa, eu m-am intors prima, desi plecasem ultima, si am avut o surpriza de proportii in bucatarie, unde inteleptele mele colocatare uitasera vase nespalate in chiuveta - a total no-no!!!).

    Si, da, sunt convinsa ca monstrii aia vor supravietui oricarei apocalipse! (cat a fost el Wall-E de simpatic, gandacul partener m-a facut sa ma zburlesc).

    RăspundețiȘtergere
  14. Desi impart aceeasi scarba fara margini vis-a-vis de gandaci, nu am putut sa nu ma hlizesc la povestile Alinei si Simonei :). Acum mi-e si foarte usor, ca n-am mai vazut picior de ala scarbos de muuulti ani. Insa am avut parte de locuri pline de gandaci, cam toata studentia. Si dupa. Am cam uitat casa din Coltei in care am stat 2 ani si in a carei bucatarie vietuiau miliarde de gandaci (cred ca erau acolo din 1932, de cand fusese construita casa...), dar am vie amintirea unei veri cand am stat in sesiunea de restante in C4 Agronomie (caminele ASE-ului). Cum erau putini cazati peste vara si doar la parter, toate batalioanele infometate de gandaci din cele 3 etaje se retrasesera strategic peste amarastenii restantieri. Imi amintesc foarte clar cum deschideam usa la camera si-i faceam vant, asteptand mai intai sa cada surplusul de gandaci ce stateau la sueta ca babele in cadrul usii, apoi treceam pragul in viteza sa nu cumva sa cada vreunul pe mine... Iar noaptea ii vedeam uneori in lumina obscura ce venea pe geam, cum mergeau la spaţir pe cadrele metalice ale patului si ma retrageam ingrozita in mijlocul saltelei. Asta pentru ca nu am avut "norocul" Nelei, ca altfel cu siguranta as fi dormit in curte sub copaci...

    RăspundețiȘtergere
  15. Alina, vasele naspalate sunt echivalente unei invitatii la bal, cum sa refuze micile orori asa ceva! :)))

    Monis, ah, ce ploaie de gandaci! Citeam pe softpedia, ametita de povestile de aici (care ar merita sa fie stranse intr-o culegere a intamplarilor gandacite, asa de savuroase sunt), ca Bucurestiul e de cativa ani sub asediul gandacilor uriasi. Probabil in curand vor ajunge cat sobolanii. Yuck!

    RăspundețiȘtergere
  16. Vaaaai, ce povestiti. Mi s-a facut pielea de gaina, si nu stiu daca sa rad sau sa ma duc la baie :D

    RăspundețiȘtergere
  17. Ralu' hihi, eu am avut o inapetenta prelungita dupa postarea asta :)

    RăspundețiȘtergere
  18. ahhh am si eu amintiri din astea, tot din camin, evident. camin care fusese recent reamenajat, aflat pe strada occidentului, chipurile curat si igienizat ;)) ei bine, cand a venit vara au dat navala. in sensul ca te trezeai noaptea din somn cu un gadilici pe tine. ce-i drept am reusit sa ma mut din camin inainte de apogeul invaziei. cand am fost in vizita la fostele colege de camera, le-am gasit literalmente traumatizate. mie mi s-a intors pe dos pielea de pe mine cand mi-a povestit una din ele ca s-a trezit cu un gandac strivit in san O_o probabil nici nu imi pot inchipui ce a simtit ea...

    RăspundețiȘtergere
  19. Iglitza, gandacul strivit in san imi creeaza disconfort emotional :))nici nu-mi pot imagina cum se simte pe piele asa oroare!
    Ar trebui sa grupam povestile despre odioasele insecte si sa le vindem alaturi de sprayurile cu insecticid :)))
    Va multumesc tuturor for sharing.

    RăspundețiȘtergere
  20. Am o problema cu niste musculite verzi,care ma ataca seara cind stau la calculator.cautam si eu sa vad ce e cu ele si dau peste povestile voastre...Vad ca musculitele mele sunt un lux.

    RăspundețiȘtergere