luni, 31 octombrie 2011

attachment

Attachment parenting-ul e receptat ca o moda, un curent nou si extrem care entuziasmeaza. Si, ca in fata oricarei extreme, lumea, in marea ei majoritate, iubitoare de calduta si confortabila moderatie, se zburleste si asteapta indulgenta sa treaca.
Eu am aflat destul de tarziu ca ce simt eu poarta un asemenea nume, mai degraba intraductibil in romana. Si de cand i-am aflat denumirea, ma chinui sa-i deslusesc sensul, definitia din spatele literelor.
De aproape 22 de luni, de cand sunt mai putina cu un miracol, sunt intr-un sublim exercitiu de cunoastere a copilului meu. A pruncului care e din mine, dar diferit, care nu simte ca mine, nu vrea ce vreau eu, nu vede lumea cum o vad eu. Sunt intr-un exercitiu de uimitoare depersonalizare. Imi pun ambele urechi pe inima ei si ascult indelung, cum ii trec prin carne negraite dorinte, cum viata se zamisleste din ea pefecta, cum se desfasoara bucuria din manutele ei calde si mici. Tot ce pot face pentru ea ca mama este sa o recunosc in afara mea, egala mie, diferita de mine, cu propria-i umbra de deslusit. Sa nu ma cresc pe mine prin ea, sa nu ma ratez pe mine prin ea, sa nu-mi finisez visele in ale ei, sa nu fiu ea si ea sa nu fie eu. Sa o accept intreaga si alta decat mine, neasteptata si fragila si intacta. O port, o alaptez, dormim aproape pentru ca asta ne desavarseste cunoasterea, atasamentul fizic inseamna sa o stiu mai bine cu fiecare bataie de inima ce mi intinde vertebrele, cu fiecare rasuflare ce-mi rasuceste forma mea de mama intr-una fluida si alba.
Attachent inseamna de fapt nelimitare, neobosire si neadormire. Inseamna sa iubesti atat de peste poate incat sa cunosti si sa accepti ca trupul ce s-a impartit candva din doi viseaza in culori cu toate aripile pregatite de un zbor care nu te include, dar pe care il sprijini cu sangele tau devenit un aerodrom al absolutului.

7 comentarii:

  1. :) moniQ, nu-mi spune ca tu nu ai auzit/ citit niciodata "oare mai sunt a.p. daca fac / nu fac asta?" . ca n-ai dat niciodata peste autosfasierea sau goana asta nebuna de a primi nota maxima, lauri si aplauze la tribuna parentingului? (nici nu conteaza din partea cui) . asa ca da, pe linia asta, pe undeva attachment parentingul este/ devine un curent in parenting si nu ma mir.. acolo cand ma tin incadrat in ceea ce inseamna a.p. no matter what, deci cand tin mortis sa ma incadrez intr-o definitie - ei, acolo-s semnale ca ceva e receptat/ administrat prost(este). si mai exista acele conflicte de nevoi - pe care ORICINE, orice mama, oricat de mama, orice om de fapt, in orice gen de relatie, se-ntalneste cu ele. si nicio carte a attachment-parenting-ului nu-i in stare sa-ti predea apoi, in regim personalizat sau nu, arta de a manageria aceste conflicte.
    dar cand lucrurile vin natural, asa, ca la tine, esti o fericita! pesemne esti crescuta din toate punctele de vedere si poti oferi pentru ca ai de unde. si intuiesc un univers sublim acolo, in caldura voastra.
    insa asta nu inseamna ca alt parinte, care ofera altfel, e mai putin. e doar altfel.

    si mai e o cheste; ca nu toti copiii se vor purtati, nu toti vor suptul non-nutritiv si unii bebelusi chiar dorm mai bine in patul lor! e un fapt. oricat de crazy ar suna asta in acceptiunea acelor parinti ai caror copii vor toate astea.
    si inca o cheste; cu unii copii e incredibil de dificil, cu altii e foarte simplu (eu stiu, am 2 extrem de diversi)

    pe mine, personal, mai rau decat a nu fi un parinte atasat (asa cum scrie-n cartea attachment parenting-ului) ma irita intoleranta fata de acesti parinti care, chipurile, fac si pot mai "putin" ( "mai putin" din anumite perspective, desigur)- ca abia atunci se-mparte lumea in "parinti buni" si "parinti rai"
    toti parintii sunt atasati; atat cat stiu si pot ei.

    RăspundețiȘtergere
  2. In orice tabara exista extreme, nu neg asta, exista oameni care interpreteaza acut sau poate au filtre deficitare.
    Eu vorbesc aici despre AP-ul meu, care nu e nici pe departe "text book", asa cum nimic in viata mea nu e (in afara de meserie unde e musai, ca sa zic asa). Nici nu ma intereseaza prea tare cum se numeste "parintzitul" meu, nu caut sa ma incadrez undeva cu el (ba dimpotriva), in general fug cat ma tin picioarele de etichete si de sabloane. Si nici nu-mi amintesc sa fi zis vreodata ca cele care nu alapteaza, nu poarta, nu fac cosleeping sunt mai putin mame decat mine, e de-a dreptul ridicol. Asa ca nu, nu fac opozitie carucioarelor sau biberonului asa cum nu fac lobby pentru AP, ci povestesc, in felul meu, despre noi. Rezumand textul de mai sus, spun in fond ca imi cunosc mai bine copilul tinandu-l aproape. Dar, repet, asa e la noi, iar cuvintele mele nu au pretentia sa imbrace haina adevarului absolut.
    Eu, ca personaj, sunt subreda, si tarasc in urma o gramada de tinichele, pare o viata poleita privita din afara dar nu e neaparat asa, insa ma vindec day by day, iubindu-mi copilul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Iubesc cum ai scris si ce ai scris. Si iubesc comentariul tau de mai sus. Fiindca ma reprezinta! :) Ader, cum ar veni, la atasamentul din suflet si cu sufletul si pe potriva propriei individualitati. Dar straduit. :)
    Imbratisari draga mea.

    RăspundețiȘtergere
  4. attachmentul tau e al tau, e firesc, e dinlauntru, va surprinde potrivite - sau pe tine suficient de elastica sa te poti plia pe copila. si nu ai (nevoie de) o carte pentru asta. eu inteleg asta si apropape ca se simte.
    eu am dezvoltat (destul de subtire, ca ar fi multe de spus, insa nu e locul) pe marginea a "attachment ( parenting) ca moda" despre care ai facut referire in primele randuri ale textului tau.

    in rest, universul tau e al tau, nu ma introduc cu aprecieri evaluative, pot doar sa-ti fiu spectator si sa culeg, emotional (ca aici nu se poate alfel), din ce oferi; vin nerabdatoare si plec incantata. pt asta, aici, la tine, eu n-am voie decat sa simt. sa zambesc sau sa plang. intelegi? :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Alina, te imbratisez cu tot dragul, multumesc! Mare dreptate ai tu cu straduinta :)

    Gratioasa, de cate ori se aduce vorba in mediul virtual (pentru ca in realitate sunt convinsa ca lucrurile stau mai relaxat) de AP si/sau de ceva ce implica AP-ul, sunt voci care interpreteaza totul ca o piatra in capul celor care nu fac neaparat AP cum zice litera cartii. Stiu textul tau despre extemele in parenting, l-am receptat croit perfect pe inima mea :), sunt foarte de acord ca iubirea nu se imbraca in aceleasi haine pentru toti desi pentru toti poarta acelasi nume.
    Se da o lupta contraproductiva, cel putin declarativ, intre tzatza si biberon, intre sling si carucior, lupta care duce la o incrancenare care-i face pe beligeranti sa intepeneasca ambitiosi in ideile lor, oricare ar fi ele.
    Eu am inteles bine ce zici tu :), si banuiesc ca cineva cu principii fixe a agitat un facalet deasupra capului candva, trambitandu-si valorile cocotat pe un soclu de parinte model, dar, intr-o forma sau alta, noi toti am avut parte de astfel de virulente. Doar ca e bine sa judecam in parte, individualizat. Comunitatea AP de la noi, atat cat am zarit-o prin intermediul monitorului, e relaxata si chiar daca uneori promovarea se face cu voce (prea) tare, scopul este unul nobil. :)
    Dar sunt atatea de zis, cu cat scriu mai mult, cu atat mi se pare mai inepuizant subiectul. Poate un post nou.
    Multumesc, Gratioasa :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Experienta mea cu suma practicilor pe care le cuprinde AP-ul e diferita de la un copil la altul si de la gradul meu de siguranta si constiinta de sine. M-a inspirat mult atat cu ceea ce e bun pentru noi cat si cu ceea ce nu fac nici in ruptul capului. Am intalnit oameni minunati prin intermediul AP si am intalnit razboinici si oameni iritati.

    Am trecut prin "mama rea" si "mama buna", tocmai pentru ca, din dorinta de a ma racorda cu alte mamici care gandesc ca mine, m-am afiliat la gandirea ingusta de pro si contra. Au trecut ani pana cand am descoperit pentru mine o alta cale, una in sine fara sa am nevoie sa ma pozitionez - de apozitie cum o numea Gratioasa.

    Reticenta devin atunci cand: devine o metoda de selectie intre "mama AP si non AP", cand in loc sa vad familia in complexitatea ei vad EC ca fiind the best, the only, in care sfaturile de la" mama pentru copilul altei mame" predomina etc.

    M-as fi asteptat de la AP sa fie un loc in care mamele pot fi empatice una cu cealalata indiferent de cat de multe "practici" AP aplica aievea si nu unul de concurenta interpersonala.

    Din experienta mea, tot ce e nou devine extrem si va dura o generatie ca lucrurile sa fie mai moderate.

    In anii care au trecut am lasat ideologiile de gen AP in urma si am pastrat o singura premisa ca way of life: echidemnitatea umana. Restul sunt bonusurile vietii pentru mine.

    Va imbratisez si multumesc mult pentru cuvintele voastre, ma ung la inima.

    Raluca

    RăspundețiȘtergere
  7. AP-ul de fapt e de cand lumea si a aparut din necesitate. Acum este, intr-adevar, impachetat si prezentat ca o metoda revolutionara de crestere a copiilor si cade adesea in extrem, fireste, pentru ca e aplicat de oameni supusi atator greseli. De oameni care au fost crescuti poate nu cu atata ingaduinta, de oameni care incearca sa se repare prin copii, sa se reperfecteze prin ei. Interpretarea literei cartii e de multe ori defectuoasa, oricare ar fi cartea aia.
    Si cred ca familia traditionala, care traia claie peste gramada intr-o camaruta, care manca dintr-un singur blid si care se incalzea dormind inghesuit, era cum mult mai limpede si mai vie decat cea de acum, inghesuita de tehnologie si cocosata de concurenta.

    Iti multumesc pentru vorbele tale, te citesc mereu cu nesat!

    RăspundețiȘtergere