vineri, 28 octombrie 2011

Bunica

M-am gandit des la ea in ultima vreme. Prea des. Am cautat ceva sa-i apartina, dar tot ce mi-a ramas sunt cateva poze ingalbenite si o editie interbelica a lui Quo Vadis care miroase a inalterabila liniste. 
Am scris despre ea sub o postare a dragei de Mamituni, dar simt ca trebuie sa-mi mai strabat odata amintirile.
Nu s-a plans niciodata de nimic, avea incremenita in sange o suferinta veche care ii modificase pielea si ii ghemuise inima adanc. S-a nascut cu un an inainte de sfarsitul Marelui Razboi, si la zece ani intra ucenica la croitorie intr-o casa respectabila, pe undeva pe langa Cismigiu. Ucenicia era un paravan colorat pentru sluga in casa, a invatat croitorie dormind sase ani de zile intr-o magazie neincalzita, populata cu sobolani. Si-a construit o cursa si intr-una din nopti i-a prins si i-a executat cu toporul, unul cate unul. A gatit, a crescut copii, a curatat, a spalat. A rabdat. A si iubit, ascuns, un baiat oaches care si acum, dupa optzeci de ani, zambeste dintr-o fotografie sepia. Mi-a povestit ca s-a plimbat cu el intr-o duminica pe Podul Grant. Dupa care viata si-a ridicat pleoapele inspaimantatoare si inima ei in forma de mar copt a inceput sa se usuce, putin cate putin.
La 16 ani, dupa ce stagiul bucurestean se ispravise, a fost data cu de-a sila unui barbat mai mare cu zece ani decat ea. La 17 ani devenea mama pentru prima data, la 21 de ani o nastea pe mama mea, singura, noaptea, in picioare, cu un lighean dedesubt. Apoi a venit al doilea Mare Razboi si ea a inceput sa ingroape. Primul copil, mort la Bucuresti, in urma unei operatii nereusite pe creier, apoi un prunc abia nascut. Peste un timp, barbatul pe care nu il iubise vreodata. Apoi al doilea copil, inecat in Marea Neagra, pe cand era scafandru, in armata, la marina. In '70 nepotul de 6 ani. Candva, nu stiu intre care dintre mormintele astea prea calde, l-a pierdut pe Dumnezeu. Definitiv. Cand era aproape de moarte s-a reconvertit, dar stiu ca in sufletul ei Dumnezeu care i-a luat pe rand tot, racaind necontenit pamantul murdar peste toata viata care i s-a rasturnat candva din pantece, a ramas mereu o forma nedefinita de intuneric.
Ea m-a crescut, cu ea am dormit in pat pana aproape de adolescenta, in umbra glasului ei care imi povestea despre razboi am adormit atatea nopti. Citise biblioteci incercand sa uite cine este, isi indesase in suflet personaje  si umbre care se rostogoleau iute astupand gura amintirilor. Gatea ingenios si cu revolta, bucate dintre cele mai bizare, din pricina ei iubesc cuisoarele si stiu ca sosurile albe calatoresc intotdeauna in siguranta langa o mana de macris. 
Nu mai e cu mine de 16 ani. Cand o visez ma priveste fara cuvinte si apoi dispare. A murit greu, chemandu-si mortii care parca o uitasera. Imi pare rau ca nu i-am spus niciodata cat o iubesc si cat as fi vrut sa fiu ca ea. Sa fiu tulburatoare si limpede si sa nu ma tem. As vrea sa-i spun ca fericirea exista si ca am gasit-o cand nu ma mai asteptam, uitandu-ma la o manuta de copil care strange tare o papadie galbena si rade. Poate ca mi-ar spune ca intr-un alt timp, intr-unul moale si intreg, in care soarele era alb si miroasea a lapte, si copiii ei cei trei au prins o papadie in pumni, dand drumul vietii in jos, hohotitoare.

19 comentarii:

  1. Dar tu esti ca ea. E in tine, intreaga, uite. Nimic nu s-a irosit, totul se inoada inainte, in frumos si cu suflet.
    Mi-ar fi placut sa o cunosc pe bunica ta.
    De altfel majoritatea bunicilor sunt magice.
    Ah, povestea ta, asa de adanc puternica, ma face sa racai in mine dupa ragazul pe care atata mi-l doresc, sa scriu despre oamenii care mi-au impletit seva pe dinauntru. Si care acuma nu mai sunt aici. Si cat de mult imi amintesc de ei, la vremea salcamilor ... curtea lor era plina de salcami infloriti primavara.
    Te imbratisez.

    RăspundețiȘtergere
  2. Iti multumesc draga mea.
    Nu am indraznit, desi mi-a trecut prin minte, sa fac o leapsa cu oameni dragi si amintirile despre ei, m-am temut ca e o tema mult prea delicata. Dar abia astept sa scrii, sa citesc despre salcamii tai infloriti.

    RăspundețiȘtergere
  3. Of, cat am plans... Te imbratisez! Sper ca acum e linistita si fericita si impacata... Doamne, cata suferinta a putut sa indure!...

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma gandesc uneori ca in comparatie cu viata ei, lumea asta de acum, cu stres si angoase si problemute lenese, e un mare moft.
    Multumesc Raluca, cu drag te imbratisez si eu!

    RăspundețiȘtergere
  5. eu iti scriu prima data..desi te urmaresc de ceva vreme...m-ai facut sa lacrimez, si de bucurie, si de tristete prin ceea ce scrii...dar mi-ai stors lacrimi cu postarea asta de nu le pot opri...si nici intelege in totalitate. desi...ce sa caute intelegerea acolo unde sta simtirea?!

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu nu pot sa plang, am crescut cu toata durerea ei ascunsa pana a devenit si a mea, o parte din mine. As vrea, dar nu stiu.
    Multumesc Ioana, si bine ai venit pe ciudatele mele meleaguri :)

    RăspundețiȘtergere
  7. si eu am asta, incrancenata in inima; sa nu-i pierd pe cei dragi fara sa-i fi asigurat, cat de recent, in infinite de buchete de cuvinte si imbratisari, cat de mult ii iubesc!
    acum o ora. eram in pat, intre copiii adormiti. si am vizualizat-o pe ea, mare, crescuta, adolescenta, tinandu-i zulufii in pumni si spunandu-i ca o iubesc. iar ea primea. ma saruta pe nas, cu licarirea aceea a ei la fel de ghidusa, dar cat se poate de domnisoareasca.
    noi putem sa le spunem copiilor nostri. noi avem asta.

    si tu i-ai spus bunicii tale ca o iubesti. stii?atunci, cu papadia aceea galbena si zambetul copilei.... i-o spui in dorul tau.

    RăspundețiȘtergere
  8. Poate ca ma simte ca ii spun, uneori cred ca sunt inca in grija ei si ma apara. Sa ne vizualizam iubirea cat mai mult, asta ne creste si ne invie.
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ai scris frumos, tare frumos, ai reusit sa aduci magia lor, a bunicilor noastre.

    RăspundețiȘtergere
  10. Multumesc.
    Am vrut sa-mi reamintesc de ea, again and again, si sa recunosc ca, oricand imi va fi greu, ei i-a fost de 10 ori pe-atat.

    RăspundețiȘtergere
  11. iti multumesc pentru ce ai scris. pentru ca mi-ai reamintit lucruri care nu trebuie uitate. pentru ca m-ai facut sa inteleg ca eu pot, ceea ce altii nu mai pot demult.

    RăspundețiȘtergere
  12. Imbratisari Luminita. Ma gandesc uneori ca pana si banala masina de spalat face ca intre povestea mea si povestea ei sa nu existe termene de comparatie rezonabile. Nu mai zic de multe altele, mai marunte sau mai mari.
    Ma bucur ca te-ai oprit aici cu bucurie.

    RăspundețiȘtergere
  13. zilnic, cu mare drag, ma opresc la voi!

    RăspundețiȘtergere
  14. e prima oara cand citesc blogul tau si aproape mi-au dat lacrimile...despre bunica ta si viata ei...
    Ai scris atat de frumos, felicitari, te voi citi mereu si te adaug la mine pe blogroll!
    o seara buna
    Loredana

    RăspundețiȘtergere
  15. Multumesc frumos. Blogul tau e extrem de savuros, mi-a incantat privirea si sigur rasfata papilele gustative :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Si eu am ajuns pentru prima data aici si ce ma bucur ca am facut-o, desi randurile tale mi-au smuls o lacrima:(
    Fix cand citeam despre bunica ta, m-a sunat bunica mea:) Stie ca maine ma duc in vizita la ea si ma anunta preventiv sa nu-i duc nimic:) Mereu imi spune sa nu cheltui banii "aiurea", dar eu niciodata nu o ascult. Ma plimb prin supermarket si pun in cos tot ce cred ca i-ar placea, tot ce as vrea sa guste si pensia ei nu-i permite. Cea mai mare bucurie a mea asta e! Sa-i duc sacose intregi cu bunatati si apoi ea sa ma sune si sa-mi spuna cat de mult i-a placut cutare sau cutare :) Ah, si mai face un gest care ma si amuza, ma si enerveaza:)) Cand prinde un moment de neatentie din partea mea, imi pune in geanta 100 de lei sau cat crede ea ca au facut bunatatile :))) Prima data m-am enervat rau pentru ca am gasit banii abia cand ajunsesem in Bucuresti, insa acum stiu si eu o fentez dupa ce ma fenteaza ea. O las sa puna banii ca sa fie ea linistita, iar apoi eu ii pun din nou in sertar la ea:))
    Nu stiu de ce ti-am zis asta..:)

    RăspundețiȘtergere
  17. Ma bucur ca ai scris. Bunica ta pare a fi o femeie grozava, e multa duiosie in povestea voastra.

    RăspundețiȘtergere
  18. Lacrimile mi-au inundat ochii!Cuvintele mi-au ajuns in inima, in suflet, m-au induiosat, parul mi s-a ridicat de emotie.
    Tare frumos povestit!O bunica extraordinare , un om pe cinste, o femeie adevarata!

    RăspundețiȘtergere
  19. Multumesc! A fost, intr-adevar, un om special, aparte.

    RăspundețiȘtergere