vineri, 3 iunie 2011

lapte si miere

Spun ca relatia pe care o am cu puiul meu e cea mai intensa, cea mai mare, cea mai simpla si fireasca dintre toate posibile. Ca ma hranesc cu linistea dintre noi. Ca mi-e sangele mai viu si-mi curge prin carne cu pofta. Spun ca e un paradox, cum femeile, cu fiecare bot insufletit de carne care le paraseste trupul devin complete. Intregi. Se finiseaza si se definitiveaza.
Spun toate astea dupa un an si 5 luni, pai da, imi da mana!
Sa o luam de la inceput, zic, sa ne lamurim.
Nu eram pregatita, no way! Imi doream, asteptam, citisem, ma informasem, credeam ca stiu, ca ma pot mula pe experientele altora si ca va fi, daca nu usor, macar comod. Ce mare lucru, doar ar trebui sa doarma tot timpul si cand nu, ii bag tzatza in gura si gata. Nu, nu am putut sa-i bag tzatza in gura cateva zile. Nu, in prima noapte pe care am petrecut-o impreuna nu a dormit deloc (nici in a doua. Pe urma nu am mai numarat). A plans in bratele mele. Nu putea sa prinda sanul, eu ma chinuiam sa i-l dau, eram un arc. Buimaca, coplesita, speriata. Tremuram. De frustrare, din nestiinta, din neputinta. Stiam doar ca am lapte si ca laptele meu trebuie sa ajunga in copilul meu. Laptele meu si atat. Trebuie. Nu-mi amintesc cum si cat am dormit in prima saptamana, stiu doar ca am stat cu Natalia in brate zi si noapte incercand, chinuindu-ma, sperand ca va suge, ca va reusi, ca va invata. Nimic nu mai conta. Cand a apucat in sfarsit sanul am simtit cum se dezintegreaza bolovanul ce-l aveam in loc de inima. Dupa 4 zile de la nastere copilul meu a reusit sa se hraneasca. Mi-am zis, ha, gata, de acum va fi usor.
Nu, nu avea sa fie nici un usor.
Paranteza. In cele 2 zile de stat in maternitate (Polizu) m-am rugat de fiecare asistenta de la neonatologie care trecea prin preajma mea sa ma ajute, sa-mi arate cum trebuie pozitionat copilul la san, cum sa fac. M-am rugat si cu vorbe si cu parale. Un minut, doua atat am obtinut, un dicteu rapid despre ce si cum si la revedere.
Sa revin, Natalia si-a adjudecat locuinta in bratele mele, odata descoperit izvorul cel limpede si dulce. Si s-a instalat durerea. Durerea fizica crunta, ragadele. Imi muscam buzele cand apuca sanul. Bineinteles, alifiile, care mai de care mai sofisticate si promitatoare nu au functionat. Problema era pozitia si modul de apucare al sanului. Garmastanul a fost apa de ploaie, lanolina a mai ameliorat putin, cat sa trecem printre zile fara hohote prea mari. Dar ragadele erau acolo si au fost doua luni. Nu ma plang, as fi alaptat spanzurata de picioare cu capul in jos si biciuita la doua minute (viziunile masochiste le datorez cinemaului asiatic cu suflet horror, nu-si au locul in amintirea asta dar nu ma pot abtine), dar cred ca o consiliere adecvata inca din spital m-ar fi scutit de multe probleme si ar fi facut din maternitate o experienta frumoasa si cristalina si extrem de roz inca de la inceput.
La 9 zile am ajuns cu salvarea la spitalul de copii, vomase cheaguri de sange. Am scris despre asta intr-un comentariu la experienta spitalului din Romania , ma trec fiori cand imi amintesc asa ca dau copy/paste de acolo.
Experienta spitalelor romanesti e crunta, sa te fereasca Dumnezeu de ele. Si se pare ca cele pentru copii sunt bomboana de pe coliva.
Spitalul pentru copii din Ploiesti este foarte aproape de tot ce ti-ai putea imagina uitandu-te la un horror despre clinici dezafectate bantuite de fantomele fostilor ocupanti. Paturile metalice cu vopseaua curatata lasand rana ruginie a fierului la iveala, gratiile care inchid patul ca o cusca, zgomotul permanent de usi trantite, o larma ca de gara.
Sinistra noastra aventura acolo s-a intamplat cand puiul meu avea 9 zile (nici nu ne dezmeticisem bine dupa nastere) cand, din pricina ragadelor foarte urate pe care le aveam micuta mea a vomat cu sange. M-am panicat foarte tare, nestiind cauza aparitiei cheagurilor in varsatura si ne-am precipitat spre spital. 
La fel cum povestesti, copilul mi-a fost luat din brate pentru analize, nefiind primita in incapere (regret acum amarnic ca am acceptat). Din fericire s-a stabilit intr-un final cauza si am cerut sa fim externate, desi internarea se facuse pentru o zi si regula era sa ramanem peste noapte. Care noapte as fi petrecut-o pe un scaun, mamele nu au pat, ci doar dreptul de a sta alaturi de patutul pruncului. Am semnat pe proprie raspundere si am fugit mancand pamantul.
In orele de agonie din spital am fost avertizata de catre o asistenta sa imi blochez peste noapte usa cu un scaun, in cazul in care ramaneam acolo, din cauza tiganilor care obisnuiau sa intre si sa fure. Am avut "norocul" sa stam singure intr-un salon cat o kitchineta, cu patru patuturi.
Cand ma gandesc la toata povestea asta am inca fiori reci, a fost traumatizant. E posibil ca proaspata mea lehuzie de atunci sa fi potentat sentimentul, dar oricum, e la granita cumplitului.

Atunci, 3 (trei) pediatri m-au sfatuit sa intrerup alaptarea. Sa ma mulg si sa arunc laptele. Nici macar unul nu s-a deranjat sa investigheze cauza ragadelor pacatoase si sa ma ajute sa facem un cuplaj fericit san-botic dulce de copil. 
Maternitatea nu e cu floricele pe campii si norisori pufosi. Nu de la inceput. Nu in conditiile date, in tara asta asa cum e. Ramane doar iubirea ravasitoare pentru sufletelul cald si proaspat sa fie punte. Si sa ne treaca dincolo. Adica unde suntem acum, frumosi si voiosi si pe veci alaptati :)
Relatia dintre o mama si copilul ei se construieste usor, nevazuta, cu fiecare scancet si cu fiecare rana. Mai adanca si mai mare cu fiecare durere. De necuprins.

14 comentarii:

  1. emotionant de-a dreptul!!! sunt atat de multe cazuri care nu se termina cu bine din cauza nepasarii si ignoratei asa ziselor cadre medicale:( iar alaptatul desi e un act natural, are atatea fete nebanuite....mama trebuie sa treaca prin incercari ca feciorii de imparat la impartirea regatului

    RăspundețiȘtergere
  2. ha, ha, ha, ce bine ai zis! E un ritual de initiere alaptarea, intr-adevar, unii il trec, altii in pica. Din pacate cei care sufera sunt copiii fara de vina.

    RăspundețiȘtergere
  3. O postare absolut superba! Ai dreptate, dragostea pentru copil parca e tot mai mare. Mai ales eu ma topesc pur si simplu cand ma priveste total indragostit de mine, ma pupa si ma imbratiseaza. O dragoste neconditionata, si la el si la mine. E ceva greu de exprimat in cuvinte si oricat m-as gandi cum i-as explica unei Raluci de dinainte de Alex, acea Raluca nu ar intelege.

    Pur si simplu simt o fericire greu de imaginat in fiecare clipa a zilei si a noptii. Nu credeam ca exista asa o fericire, si acum s-o simt tot timpul mi se pare ceva de domeniul fantasticului. De multe ori pe zi, zilnic, ma uit la el si-mi amintesc cum era inainte sa fie el, sau imi amintesc de el din burtica, si de el de cand era micut. Si ma minunez ca Dumnezeu ne da atata fericire si ma infricosez de atata fericire, mi-e teama ca si cum asa ceva nu ar fi permis.

    Iar referitor la alaptare... si eu sunt de parere sa expunem si partile proaste. Pentru ca multe mame renunta nu pentru ca nu ar face aceste sacrificii, ci pentru ca atunci cand dau de greu au impresia ca ceva nu e in regula cu ele. Si asta doar pentru faptul ca peste tot e asa idilizat alaptatul. Oricum, trebuie informare si dorinta. Una dintre ele daca lipseste, nu va reusi.

    RăspundețiȘtergere
  4. E o iubire in care ma refugiez, care imi sterge tristetea, care ma face mai buna, mai corecta. E iubirea care ma slefuieste si ma ghideaza. Nici eu nu credeam ca poate fi asa, total, si cum inseamna universul pentru mine atunci cand imi spune ma-ma.
    Din pacate, insarcinata fiind nu am citit si despre problemele in alaptare, poate as fi avut o experienta mai blanda, poate as fi intrebat mai mult. Asa e, mamele ajung sa se simta vinovate pentru mersul dificil al alaptarii si de aici mai e un pas pana la sticla cu terminatie de silicon sau latex.

    RăspundețiȘtergere
  5. moni, m-a emotionat tare mult postarea ta!

    raluca, inteleg perfect ce spui cu fericirea continua. prima oara eu am simtit-o cand am vazut testul pozitiv si de atunci.. tot pe un nor roz plutesc. de multe ori mi-e si rusine sa spun cat de fericita ma face maternitatea de teama sa nu fiu sagetata de mame ajunse la capatul puterilor.. si pe buna dreptate. inteleg ca este crancen de greu de multe ori, dar eu tot pe norul meu...

    si apropo de informare. tin minte ca in timpul sarcinii am citit un topic de forum (Despre Copii) de vreo 50 de pagini, un topic de sprijin pentru alaptare. mi-am petrecut multe ore cititnd despre problemele mamicilor si raspunsurile venite prompt de la "alaptatoarele" veterane. m-a ajutat foarte mult, in sensul ca am reusit sa previn multe panici si momente dificile cum sunt puseele de crestere sau trezirile repetate. cred ca orice gravida ar trebui sa parcurga un astfel de thread...
    noua ne-a iesit alaptarea din prima, dar sunt absolut convina ca as fi luptat si as fi strans din dinti oricat era nevoie. dar a fost minunat din prima clipa, si uite asa am ajuns la 2 ani de alaptare fara probleme :) I feel truly blessed

    RăspundețiȘtergere
  6. Ce frumos scrii...fiecare postare a ta ma inspira :), dar asta chiar m-a lasat fara cuvinte.

    RăspundețiȘtergere
  7. alexandra,
    insarcinata fiind am citit mai degraba literatura in care alaptatul era frumos si devreme acasa, si, in inocenta mea, nici prin cap nu-mi trecea ca presupune efort si vointa si cunoastere. My bad! M-am pus cu burta pe internet abia cand am vazut ca suntem deep in zona cu probleme si asa am descoperit blogul lui Rox, sa-i dea Dumnezeu sanatate! Eram in mijlocul puseului de crestere de la 2 saptamani si mare bine mi-a facut sa stiu ca e normal, ca asa trebuie sa fie goana dupa san zi si noapte.
    sa ramai pe nor, e cel mai bine, aer proaspat si parfum curat de copil mic :)
    Gabi,
    multumesc, ma bucur de vizita.

    Ma inclin

    RăspundețiȘtergere
  8. Alexandra, da, si noua ne-a fost greu. Poate nu asa greu ca altora. Si am ajuns sa-mi imping la infinit limitele puterii. Nu m-as fi crezut in stare de asa ceva inainte. Dar in momentul in care imi zambeste, ma imbratiseaza sau imi spune mama, ma topesc si uit tot. E un sentiment mult mai emotionant decat primele iubiri adolescentine (si spre deosebire de ele, e total lipsit de stresul "oare si el ma iubeste?" :D).

    Chiar cred ca prin eliminarea constanta de endorfine si oxitocina ne mentinem tinere si vom avea viata lunga si sanatoasa! :)) Eu tot o intreb pe mami cand dispare starea asta de super indragosteala, fericire, admiratie si adoratie :))

    RăspundețiȘtergere
  9. Ah, am gasit povestea ta absolut intamplator si seamana atat de mult cu a mea... Emotionant si pentru ca ma regasesc asa de tare in ea. Eu am avut cumva norocul sa gasesc pozitia buna dupa 10 zile de la nastere dar tot mi-au trebuit 2 luni ca sa vindec toate ranile si durerile. La cel de-al doilea copil totul a mers mult mai usor pentru ca am pus copilul la san in pozitia buna inca de la inceput. Tocmai de aceea am si scris un material despre alaptare pe blogul meu, care se numeste "Mama, lapte!" dupa cum cere inca fetita mea de 1 an si aproape 10 luni cu un glas asa de dulce... Ma bucur mult ca am gasit blogul tau! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Emotionanta povestea, si eu ca si tine am trecut prin aceleasi experiente in maternitate, defapt acolo a fost bine mi s-a aratat o singura data 30 de secunde, colostrul a venit, fetita a supt, dar iata-ne ajunsi acasa cu micuta pe care nu mai reuseam sa o pozitionez la san, si dai si ea urla cu sughituri, eu pe langa ea.....ce sa mai tragedie, si evident k i-am dat biberonul, dar eu imi doream atat de mult sa o pot alapta, si incercam la fiecare 2 ore cu sfarcuri de silicon, cu laudatul Garmastan, in toate pozitiile posibile, si nimik...... decat durere si urlete. Iata ca in 2 zile a venit si laptele, sanii pietroi, punem in functiune pompa, imi venea sa ma urc pe pereti pana cand o buna prietena mi-a sugerat sa nu ii mai dau biberon, k totusi ii va fi foame si va papa de la san, asa a si fost, cand m-am hotarat eu sa o "oblig" cu sanul s-a hotarat si ea.
    Pentru ranile de la san mi s-a recomandat sa-mi dau cu banalul unguent de galbenele, pot spune ca a fost o minune, in 2 zile au trecut si rani si tot, fetita sugea si toata lumea era fericita. Spre norocul meu, fara sa supar pe nimeni avem un copil exceptional, alaptare din 3 in trei ore, iar de la 1 luna nu s-a mai trezit noaptea. La 1 an si 3 luni ale ei pot numara pe degetele de la maini noptile nedormite.
    Din pacate nu am avut posibiltatea sa alaptez mai mult de 2 luni si jumatate, m-am operat de urgenta si din cauza anesteziei si a nealimentarii corespunzaptoare am pierdut laptele.... am incercat cu fel de fel de pastile, alimentatie, ce vrei si ce nu vrei sa il readuc, intai o puneam la san pe ea sa traga chiar si cele cateva picaturi care mai erau, nu s-a puturosit, nu plangea micuta a tras pana la ultimul strop....
    Asa ca viitoare mamici......bucurati-va de alaptare, acordatii micutului acest drept cu care s-a nascut.

    RăspundețiȘtergere
  11. Raluca,
    nu cred ca dispare, sunt convinsa ca nu se estompeaza, dimpotriva, creste, dar ne invatam cu binele si integram iubirea intr-atat in fiinta noastra incat incet, incet nu o mai percepem ca pe un miracol. Nu stiu cum altele se plang ca sunt satule sa auda mereu "mama, mama". Pentru mine e cea mai dulce muzica.

    Oltea,
    Ma pun pe citit la tine pe site :). Ma bucur ca m-ai descoperit si iti multumesc pentru impartasirea experientei tale. E important sa vorbim despre povestile noastre, poate fi un ajutor nesperat pentru mame incepatoare, iute descurajabile la primele greutati.

    Oana,
    Ai avut o experienta grea dar fericita, pacat ca problemele de sanatate avute au intrerupt magia alaptarii. Am incercat si eu mameloanele din silicon, mi-au parut cumplit de dureroase si inutile, Natalia nu reusea sa suga nimic cu ele. E bine de stiut ca unguentul de galbenele poate ameliora, pozitia e insa cea care creeaza si intretine ranile. Multumesc pentru ca ai impartit cu noi povestea ta :)

    RăspundețiȘtergere
  12. MoniQ a fost o reala placere sa va impartasesc povestea noastra, eu ink nu inteleg mamele care nu aleg sa alapteze, spun ele ca din comoditate, hmmmm....comoditate, pai ce este comod in faptul ca mergi la bucatarie in toiul nopti (ca nu stiu cate mame sunt fericite asa ca mine sa nu se mai trezeasca copilul noaptea) sa faci biberonul, apoi spalare, sterilizare, cari dupa tine in parc sau oriunde mergi apa, lapte, biberon si ma rog lista poate continua ......... dar pana la urma fiecare cu "comoditatea" sa.
    Incontinuare sustin faptul ca alaptatul natural creeaza acea "legatura" intre mama si copil si ca nu exista nimic mai frumos, mai natural si mai instinctual de atat......
    toate cele bune de la noi, oana si Bianca

    RăspundețiȘtergere
  13. Impresionanta descrietea ta, e incredibil cand auzi ce se intampla in spitale, pe moment crezi ca totul este ros si frumos cand e vorba de nastere.

    RăspundețiȘtergere
  14. Oana, asa-i, multor mame li se pare comod orice tine de accesorii si gadgeturi si nu de propriile lor puteri.
    Vividartblog, in urma experientei am capatat o frica teribila de spitale, de fapt de intregul sistem medical romanesc.
    Multumesc pentru cuvinte.

    RăspundețiȘtergere