marți, 28 februarie 2012

intoarcerea la pamant_episodul intai

Intoarcerea la pamant e un drum despre replantarea radacinilor din sange. Despre iarba, padure, vrabii, fantani si sufletele lor. Despre bye-bye beton, lift si gaz metan. Un drum pe care voi merge incet, intai inapoi, pentru a cauta, iar mai apoi inainte, pentru a gasi. 

Cand eram mica fiecare vizita la tara ma ingrozea. Imi era scarba sa mananc, mi se parea ca totul miroase branzos, vesela era veche si ingalbenita, oalele cu smaltul sarit, prea multe muste, buruieni, noaptea pernele cam tari, paturile prea bombate. Apa in fantana, mult prea jos, veceul in curte, tot soiul de vietati zburatoare de dimensiuni colosale, tantari. Bunicii mei din Baragan, cu pielea ondulata de batranete, ma priveau cu sfiala, ca pe un fel de papusa rasfatata de la oras, o aschie alba si dantelata sarita din trupul lor cam prea departe. Mergeam o data pe an la ei, pe drumul de intoarcere de la mare, in focul verilor toride cand praful se intindea ca o zapada fierbinte de-a lungul timpului incremenit de atata uscaciune, stateam maxim o zi si de fiecare data, imi amintesc, paraseam satul oftand usurata si fara regrete. Luam de la ei carne in untura, la borcan, oua, branza grasa, patrunjel, rosii. La Ploiesti, pe farfurii colorate, faceau deliciul cinelor tarzii.
In casa aia din miezul Baraganului, construita in anii '30, bunica mea a nascut trei copii. Pe un pat cu saltea tare de paie, pazit de pereti imbracati in covoare de lana. Probabil ca nu s-a temut pentru ca firescul avea pe vremea de atunci un alt gust. Desi cu siguranta trupul i-a fost muscat de durere sunt convinsa ca nu a avut depresie postnatala pentru ca animalele din curte cereau de mancare si graul cerea sa fie secerat si copilul cerea sa fie hranit asa ca unde sa mai inghesuie indoieli si tristeti intre atatea strigate. Si cred ca a fost fericita. Bolnava de o fericire care noua ne e inaccesibila si de neinteles. O fericire care vine din mirosul frunzelor si din umbrele pe care le face soarele cand apune peste intinderea arida, din gustul ciorbei de fasole mancata cu o lingura indoita de aluminiu. Un soi desuet si simplu de fericire care iti conecteaza miezul oaselor cu mijlocul pamantului neinduplecat din care viata se desprinde inalta si inmiresmata si absoluta.
Bunicile mele amandoua au nascut acasa. Pe mama bunica a scapat-o la expulzie cu capul de ligheanul asezat dedesubt. Era singura, fara moasa si avea 21 de ani. Am mai scris despre ea candva. Ma gandesc uneori la diferenta dintre mine si ele, cat de subtiate sunt instinctele mele acum si cata neincredere in mine am. Cum anii de scoala, poate prea multi, cum anii dintre betoane si esapament, cum farfuriile pline cu mancare provenita din ambalaje colorate mi-au erodat inima pe toate partile. Mi-ar fi atat de frica sa nasc acasa, mi-ar navali in minte hoardele de povesti nefericite pe care le-am inghitit pe nerasuflate, despre cordoane infasurate in jurul gatului ca niste lanturi medievale, despre copii vineti care tac si tac si tac, despre femei in chinurile facerii care urla si urla si urla. Sunt atat de plina de nefericirea altora incat nu mai stiu unde in mine sa ma regasesc, de unde sa ma incep si cum sa ma rescriu pentru a mai intelege. Am avut o nastere de spital romanesc bucurestean-de-stat-baby-frendly-cu-numele, nu mi-a fost bine fara sa-mi fie insa rau dar pe care tot praful gros al urbanitatii mele sofisticate a considerat-o normala si repetabila si din pacate...
Cred ca benzenul din aer roade pe dinauntru oasele ca un caine flamand si ca noi, orasenii, suntem bolnavi de un rahitism sufletesc incurabil.

10 comentarii:

  1. Da, m-ai dat gata. Cum stii tu sa povestesti in asa faine metafore, si tristeturi, si fericiri. Tin deschisa pagina sa rumeg fiecare cuvant in parte azi, toata ziua, de cateva ori. Esti superba! Si sper sa reusesti (si sa reusim si noi :D) sa ne intoarcem la firesc, la natural, la bine. Te pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Raluca, tu ai mereu tolba plina de cuvinte frumoase care ma bucura dar ma si obliga sa nu las stacheta sa o ia la vale :). Nu stiu eu cat de mult voi putea repara invazia urbanitatii de metal pogorata asupra-mi, dar sper sa pot salva la timp copilul :). Imbratisari!

      Ștergere
  2. Foarte sensibil.
    Intr-adevar parca ni s-au alterat simturile. Am devenit fricosi, pesimisti si usor de speriat. As gresi spunand ca postmodernismul ne-a afectat. ptr ca adevaratele cauze sunt mai indepartate. sau sa spun mai ... profunde...?
    Am fost inoculati cu indoiala si individualism si daca nu suntem atenti, asta dam mai daperte. De-abia cand renuntam la rahitismul sufletesc de care spui, de fapt cand incepem sa ne vindecam, abia atunci simtim (sau incepem sa simtim) gustul aerului proaspat, al naturii, al sanatatii, al binelui.
    Poate generatia care urmeaza o sa fie mai dornica si mai hotarata decat noi. Deocamdata noi facem carari ptr a merge incet, intai inapoi, pentru a cauta, iar mai apoi inainte, pentru a gasi.
    ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In toata jungla de asfalt exista un soi de comoditate care in timp devine adictiva. E mai usor sa te proptesti in masinarii de toate felurile pentru orice activitate minora, e mai simplu si mai rapid. Se numeste progres. Dar vine cu un pret, cel al subtierii. Acum depinde de cat de impacat esti cu ea, cat de multa fericire extragi dintr-o viata la indemana, cat de multe intrebari iti pui.
      Multumesc sakura.

      Ștergere
  3. Da, pentru fiecare silaba.
    Eu, spre deosebire de ce povestesti tu, am crescut acolo, la miezul pamantului si al vietii. Si m-am rupt, sfasiat, timp de vreo alte doua decenii, tocmai pentru a intelege ca intoarcerea era necesara, era ... vitala, urgenta. Acum sunt cumva inapoi. La pamant, la radacini, la pomii mei cu fructe, firul ierbii si gradina cu legume si ierburi aromatice, dar tot sfasiata - intre ritmuri urban moderne si viata aia simpla pe care o pulseaza sangele in mine. Of. E greu sa le impaci. Pe toate. Dar drumul inapoi e cea mai mare bucurie. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga de Alina, imi pare acum tare rau ca nu am gustat din taranism in copilarie, si nu ma iert usor pentru aerele simandicoase pe care mi le-am dat pana tarziu, spre liceu, cand am descoperit tarana ca pe taina, ca pe o vraja. Si sper ca in curand sa ajung si eu la tarana mea, si promit ca voi avea grija mare, sa fie iubita si mangaiata si sa rodeasca. Poate anul asta, daca ne-o fi scris.

      Ștergere
  4. Oma noastra imi povestea ca ea a mers la vie pana in ultima clipa cand au apucat-o contractiile, iar urma isi lua copii infasati si ii lasa la capul randului de vie... alte vremuri, alte conditii, dar da, normalitatea, firescul de necontestat al unui rimt de viata acceptat asa cum e el fac si azi din Oma, la cei 84 de ani ai ei, o femeie puternica si frumoasa. in ciuda tuturor greutatilor. pe de alta parte, fiecare epoca isi are caracteristicile ei, nu ne putem impotrivi in totalitate, trebuie sa profitam si de ce ne aduce bun ziua de azi. si totul va fi bine daca vom sti sa pastram legatura cu noi insine si da, cu natura care inca exista dincolo de betoane si de goana nebuna. ieri, in timp ce strabateam Bucurestiul de la un capat la altul ma gandeam: de ce vrem totul repede, mai repede, din ce in ce mai repede? cand om fi uitat sa ne grabim incet?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o lacomie de trait tot, de trait cantitativ, un fel hraparet si oarecum individualist de a exista si de a cuprinde cat mai mult, cat mai iute, o competitie a multului. Iar lumea aia care in veci azi nu mai poate fi inviata o ravnim pentru ca asta ne promite, o fericire din putin, pe care incercam sa o pricepem ca pe o alchimie bizara si o ghicim fantastica, o viata fabuloasa intr-un graunte.
      Oma ta este cu siguranta o femeie grozava, am avut si eu cateva asa :).
      Multumesc frumos Zazuza.

      Ștergere
  5. Moni, stiu ca nu e bine, dar o mare parte din mine traieste in asteptare.. Ma simt ca intr-o tabara prelungita, cu bine si rele, asteptand insa sa ma reintorc acasa, la tara. Si sa despachetez, intr-o oboseala placuta, dupa o lunga calatorie in care .. nah, doua fericite intamplari au facut sa devin mama :) . Si, culmea, spre deosebire de fratii mei, eu n-am crescut la tara. Am avut totusi vacante luuungi, taranesti, pt care imi imploram parintii.. Dar cu venirea fiecarui copil nascut din mine am purtat speranta nebuna ca o sa le ofer sansa sa se tarasca si sa se ridice printre pietre, iarba si pamant gras, intre gaini si pisici pufoase si viclene.. N-a fost. Si visul pare acum atat de sus!!
    Sper macar pentru nepoti, desi e cumva o speranta dulce-amara, pt ca s-ar aciua cam departe..
    Ma bucur pentru voi si pentru oricine are sansa asta sa traiasca in sanul naturii neviciate.. or macar pe aproape.
    Fain povestit, as usual!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Grati, eu sunt exemplul viu ca se poate. Lua viata de la capat. Acum un an nici nu visam ca ma pot muta din oras, speram undeva intr-un colt mic de inima dar mi se parea imposibil. Si totusi, anul asta poate, cu putin ajutor al providentei, ne vom muta in casa noastra pe pamant. Ca si parale, e mai ieftin decat la bloc. Il citesc de ceva vreme pe nenea cel de aici: http://decebaluirea.blogspot.com/, un momarlan filozof devenit cioban fericit. Cu toata lumea la picioare.

      Ștergere